Bygga ny kanal?

Strömsholms kanal och Trafikverket är på kollisionskurs. E18 mellan Västerås och Köping skall byggas om till motorväg. Efterlängtat tycker vi alla som bor här och lider av att vägen inte är fyrfilig. Trafikolyckorna är många, avstängningar och omledningar av trafiken är vanliga. Det är inte alltid kul att se dessa bilköer genom vårt lilla samhälle.

Kanalaktiebolaget och berörda kommuner efter kanalen vill att landsvägsbron över Kolbäcksån skall höjas så att lite större fritids- och sightseeingbåtar kan ta sig fram på kanalen. I dagsläget är det bara mindre/lägre båtar som kommer under bron. Trafikverket säger blankt Nej!

MEN! På ett infomöte som Trafikverket arrangerade för allmänheten tog det Kanalhistoriska sällskapet till orda och sa: I en vattendom, när nuvarande bro fick byggnadslov, sägs det att vid kommande ombyggnad skall bron höjas! Nu pågår diskussioner. Vägbygget är uppskjutet. Ett förslag från kanalsidan är att det enklaste sätet att lösa problemet är att bygga en ny kanalsträckning strax väster om nuvarande bro där vägen går högre. Det borde bli enklare och billigare. Fortfarande verkar kombattanterna stå i varsin ringhörna.

Tänkte att jag promenerar från den lilla bysamlingen strax SV om brotvisten och spanar om jag kan förstå hur det här kan lösas med en ny kanalfåra. Idag gjorde jag det. Det finns en gång- och cykelväg mellan byn och norrut mot huvudorten. Följer den efter E18. Cykelvägen fortsätter och följer Kolbäcksåns vindlingar, rundar en del av Strömsholmsåsen. När de skiljer sig följer jag stranden. Bara alar längs strandkanten, fullt av fågelspillning efter gäss, skrämmer upp lite gräsänder i längs vattenbrynet. Några kanadagäss spatserar en bit bort. De göder marken rätt bra kan jag intyga. Inte är det direkt vackert här. Letar små utsnitt av verkligheten. Hittar några hagelpatroner. Undrar vad som jagas här?

Kommer fram till landsvägsbron det tvistas om. Visst är den låg. Tänker på Hjälmare kanal mellan Arbogaån och ända till Örebro. Där går det att åka gammal hederlig ”ångbåt” med restaurang och allt. Visst vore det kul med sådan trafik här! Och tänk om det kommer att byggas några hundra meter ny kanal (ingen sluss behövs) i Sverige – det blir säkert uppmärksammat. Under om gamla Vägverket har kompetens till båttrafik?
Lasse


Det här inlägget postades i Kolbäcksådalen, Strövtåg. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CAPTCHA (Robotkollare) *