Caminito del Rey

I bergsområdena NV om Malaga (i södra Spanien) går den ca 8 km långa vandringsleden, varav drygt 3 km genom en smal kanjon. Den har lockat mig länge. Häromdagen blev det äntligen av. 

Ursprungligen är det ett vattenkraftsprojekt vid förra sekelskiftet som var startsignalen till denna led. I samband med att en järnväg projekterades och byggdes i slutet av 1800-talet, konstaterades det att floden Guadalhorce kunde, med relativt få dammar, dämmas upp. Detta skapade då förutsättningar för att leda vatten i tunnlar och kanaler till fallhöjder för vattenkraftsstationer. Samtidigt kunde vattnet regleras och användas för bevattning längre nedströms. Idag försörjer floden med dess dammsystem hela Malaga med vatten. 

Byggnation av såväl vattenkanalerna och tunnlarna är spektakulära längs den 3300 meter långa klyftan. När kung Alfonsos den XIII ville besöka/inviga vattenkraftstationen insåg man att kungen måste ha en liten stig/väg att vandra på längs klyftsidorna som var bättre och säkrare än vad arbetarna hade haft. Då byggdes leden (1921). Sedan sägs det att kungen blev så rädd att han efter bara 30 minuter gav upp och gick inte mer.

Leden användes därefter för att underlätta inspektion och underhåll av vattentunneln. Senare under 1900-talet kom nya tekniker och nya tunnlar borrades genom bergen och den gamla behövdes inte längre. Den för kungen uppbyggda vägen rostade sakta sönder och blev känd som världens farligaste vandringsled som nu lockade bergsklättrare och andra äventyrare. Efter flera dödsfall stängdes leden.

Snart insåg staten och Malaga kommun värdet av leden som en turistupplevelse. Efter flera års arbete renoverades leden och gjorde den säker att gå på. Den öppnades  2015. Idag tar man emot 1100 vandrare per dag. Måndagar stängt. Samt stänger vid dåligt väder.

Fram till ledens start vid en gammal kraftstation är det några kilometers bekväm vandring nedför. Där finns en portal där du släpps in vid det klockslag du har biljett till samt får skyddshjälm för ev. nerstrilande stenar. Efter leden är avslutad är det också några kilometers vandring till den plats där shuttlebussar transporterar dig tillbaka.

Det finns gott om researrangörer längs kusten som arrangerar resor dit. Rent praktiskt är det bekvämare att köpa biljett med buss och guide hos dem än att krångla själv. Avståndet vid starten från en plats där du får parkera bilen till tunnelhålet, som är starten på leden, kan bli rejält lång. Bussarna stannar nära och släpper av sina förväntansfulla vandrare. Vi mötte rätt många vandrare som nere vid portalen hade trott att de kunde köpa biljetter på plats, men eftersom dagens ranson av 1100 biljetter var slutsålda, fick de  vandra tillbaka, uppför!

Jag köpte biljett av Boka Nerja. Resa, frukost, jättebra guide, entré samt långlunch efteråt. Mycket bra!
Lasse

Entrén in mot leden. Först en becksvart tunnel ca 100-150 meter. Därefter bred vandring nedför till själva starten.

Efter tunnelöppniongen utsikt mot klippravinen som anas i överkanten där vattnet rinner igenom.

 

Lång kö utanför de få fungerande toaletterna. Sista möjligheten på flera timmar.

Först hårnät innan skyddshjälmen sätts på.

Här börjar det. “Landgången” är ca 1 meter bred. Högsta höjden på klipporna är ca 400 meter över botten och leden går ca 100-150 meter över botten. Ibland lite lägre. Ibland i “skogsterräng”

På ledens motsatta sida går, bitvis, den gamla järnvägen. Här en gammal bro över till järnvägssidan, idag ur bruk.

En passage där “landgången” går lågt ner.

Visst känner man sig liten när man går efter klipåpsidan. Mäktig känsla.

Underhållsarbete pågår. Under gångvägen synas den gamla. Byggd av järnvägsräls och cement som sakta rostade och förstördes.

Parallellt med “vattenröret” över klyftan går den nybyggda hängbron. Högt över vattnet.

Hängbron och leden in mot målet sett från markplan.

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CAPTCHA (Robotkollare) *